ساخت آلاچیق

ساخت آلاچیق

یکی از سوالات مهم در زمینه سازه های فضای باز و محوطه سازی، نحوه ساخت آلاچیق می باشد. ساخت آلاچیق ها بسته به مدل طرح و ابعاد و نوع متریال مصرفی دارای روش های مختلفی است. در این مقاله سعی شده تا به برخی ازین روش ها پرداخته شود.

 

ساخت آلاچیق | اجرای آلاچیق | انواع آلاچیق | قیمت آلاچیق

 

ساخت آلاچیق

ساخت یک آلاچیق چوبی بسیار پیچیده می باشد و بهتر است بعد از انتخاب متریال و طرح مورد نظر خود برای ساخت این سازه، کلیت کار را به کارشناسان مِوا سپرده تا بهترین نحوه ساخت برای کار شما انتخاب شود.

درصورتیکه مهارت در نجاری و برش چوب دارید و بودجه محدودی در اختیار شماست،می توانید در ادامه این مطلب با روش ساخت آلاچیق مربعی ساده، آشنا شوید.

نکات مهم قبل از ساخت:

  • استفاده از چوب ترمووود یا چوب پلاست با بهترین کیفیت در مقابل شرایط جوی مختلف
  • استفاده از وسایل ایمنی نظیر عینک، دستکش، وسایل نجاری و …
  • انتخاب نقطه ای تقریبا مسطح و صاف برای ساخت این سازه
  • انتخاب نقشه و ابعاد آلاچیق

 

فرآیند ساخت آلاچیق

در ابتدا، پس از انتخاب محل احداث سایه بان، 4 نقطه را برای احداث ستون های اصلی مشخص می کنیم. این نقاط با فاصله های منظم و برابر نسبت به هم قرار می گیرند. ارتفاع و فاصله ستون ها از هم، بسته به طرح و فضای محیط دارد اما غالبا این ارتفاع در حدود 3 متر انتخاب می شود.

پس از انتخاب نقاط مناسب، نوبت به ایجاد گودال های بتنی برای قرار گیری ستون ها در آنهاست. باید توجه داشت که عمق این گودال ها همگی در یک سطح و یک اندازه باشند. زیرا غیر تراز بودن این گودال ها باعث مشکل در استقرار ستون ها می شود.

پس از ایجاد گودال های بتنی، ستون هایی که در مراحل قبل آماده کرده بودیم در گودال های قرار داده و درون آن را با سیمان پر می کنیم. در این مرحله باید دقت کرد که گودال طوری از سیمان پر شود که پس از خشک شدن، ستون ها ذره ای از جای خود تکان نخوردند.

پس از محکم شدن ستون ها در سیمان، تیرهای بالایی سایه بان برش داده می شود.حداقل 4 تیر هر کدام به اندازه حدودا 7 یا 8 اینچ برای این قسمت نیاز است. در انتهای هر تیر به شکل مربعی برش داده می شود و هر کدام از تیرها بصورت پازلی به هم متصل می شوند. این تیرها توسط چسب و پیچ به ستون ها متصل می شوند.

در بخش بعدی به ساخت سقف سایه بان می رسیم. برای ساخت سقف سایه بان به شکل شیروانی ابتدا یک ستون به عنوان محور اصلی آلاچیق در وسط سازه با ارتفاع حدود 9 فوت قرار می دهیم.سپس 8 الوار سقف را از آکس هر ضلع، به لبه بالایی محور وسط متصل می کنیم.این اتصال توسط پیچ در جای خود محکم می شود. در انتها نیز کاور روی سقف که از جنس چوب یا سفال و … است در جای خود نصب می شود.

پس از نصب سقف می توان اقدام به ساخت کفپوش برای این سازه نمود. کفپوش یکی از مهم ترین مراحل ساخت آلاچیق محسوب می شود. برای ساخت کفپوش ابتدا در روی زمین شاسی کشی همراه با قوطی صورت می گیرد. پس از اتصال قوطی ها بهم، کاور چوبی کفپوش بر روی قوطی ها وصل و نصب می شود.

نکات مهم در ساخت آلاچیق:

  • توضیحات گفته شده در این مقاله، براساس ساخت ساده یک آلاچیق می باشد. در حالت استاندارد ابتدا باید اسکلت فلزی آلاچیق ها بر روی زمین متصل شده و سپس بر روی آن کاور چوبی قرار گیرد.
  • محکم کردن تمام اتصالات در جای خود
  • انجام زهکشی آب برای سقف
  • استفاده از رنگ برای چوب های ترمووود
  • پر شدن تمامی درزها با بتونه ی چوب

 

قیمت ساخت آلاچیق

ساخت یک آلاچیق و سایه بان بسته به طرح، نوع متریال انتخابی،متراژ و محل انجام پروژه بسیار متغییر است. شما مشتریان عزیز می توانید با تماس با گروه مِوا ضمن بررسی طرح پیشنهادی خود در زمینه ساخت آلاچیق، هزینه ساخت آن را نیز برآورد کنید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.