تاریخچه چوب پلاست

تاریخچه و آینده چوب پلاست

تا سالها قبل، یکی از سوالات در زمینه پروفیل های چوبی، تاریخچه ساخت کامپوزیت چوب پلاست و فرآیند تولید آن بوده است. پروفیل های چوب پلاستیک نسبت به ورق های چوبی سنتی مانند ام دی اف و فیبر، متریال بروزتری بحساب می آید. کامپوزیت چوب پلاستیک برای اولین بار بصورت مخلوط پلاستیک بازیافتی و ذرات چوب، در آمریکا استفاده شده است. با افزایش ظرفیت ساخت چوب پلاست در این کشور، زمینه ی ساخت محصولات جدیدی همچون چهارچوب درب و پنجره و … مهیا شد.

تاریخچه چوب پلاست | اولین کارخانه تولید چوب پلاست | آینده چوب پلاستیک | چوب پلاست در بازار جهانی

 

تاریخچه چوب پلاستیک

در ابتدا چوب همراه با آرد چوب بدلیل سبک تر بودن،سایندگی کمتر و کم هزینه بودن، نسبت به پر کننده های طبیعی، بیشتر استفاده می شد. اما بطور کلی تاریخچه استفاده از کامپوزیت های پلاستیکی چوب به دهه 1980 و کشور آمریکا برمی گردد. دلیل این استفاده کم، عدم شناخت مناسب دو صنعت از هم بود.

اولین استفاده از سازه های چوب پلاستیک، به سال 1983 در کارخانه ووداستاک کشور آمریکا، در بخش پنل های داخلی خودرو، با استفاده از فن آوری ایتالیا بوده است. در این ساختار ابتدار پلی پروپیلن با 52 درصد آرد چوب، در یکدیگر مخلوط شده و بر روی یک سطح مسطح اکسترود شدند. این ترکیب بسته به کاربردی که در قسمت های مختلف فضای داخلی خودرو داشته، به شکل های متنوع شکل می گرفت. این پروژه یکی از اولین کاربردهای چوب پلاستیک در کشور آمریکا بوده است.

در اوایل دهه 90 شرکت mobil chemical و تکنولوژی تصفیه زیست محیطی در آمریکا، شروع به تولید چوب پلاست های جامد با 50% فیبر چوبی در پروپیلن کردند. این محصولات شامل کفپوش، الوار، میز، تابلو بوده است. امروزه نیز استفاده از چوب پلاست ها برای کفپوش بسیار پرکاربرد می باشد.

 

دهه 90 شروع گسترش چوب پلاست در بازار

در اوایل دهه 90، شرکت strandex پروفیل های چوب پلاستیک را بدون نیاز به آسیاب و بطور مستقیم تولید کرد. در سال 1993 نیز  شرکت اندرسون در مینسوتا شروع به تولید کامپوزیت هایی مبتنی بر پی وی سی نمود که در آن از فیبر چوبی بعنوان تقویت کننده استفاده شده بود.

بطور کلی از اواسط دهه 90 فعالیت صنعت کامپوزیت های چوب پلاستیک در بازار جهانی بطور افزاینده ای توسعه پیدا کرد و استفاده ازین محصولات رایج شده بود. در سال 1991، اولین کنفرانس بین المللی کامپوزیت های چوب پلاستیک در ویسکانسین آمریکا، به منظور تبادل اطلاعات بین دو صنعت چوب و پلاستیک،برگزار شد. در این کنفرانس، محققان دو صنعت ایده ها و اطلاعات خود را به منظور همکاری با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

در سال 2003 میزان تولید چوب پلاستیک در آمریکا، از 50 هزار تن در دهه 90، به 600 هزار تن و سپس در سال 2015 به 1.3 میلیون تن رسید.

 

چوب پلاستیک در آینده

انتظارات کارشناسان صنعت چوب پلاستیک نسبت به فروش این محصول در سالیان آتی نشانده این است که :

  • افزایش تقاضا بدلیل افزایش نگرانی های محیط زیستی و همچنین افزایش قیمت محصولات پتروشیمی
  • افزایش تقاضا بدلیل سبک بودن و هزینه پایین در ساخت چوب پلاستیک بین تولید کنندگان چوب  و پلاستیک
  • افزایش تقاضا بدلیل ساخت سازهای موسیقی همچون گیتار
  • افزایش تقاضا بدلیل تولید کالای مصرفی همچون اسباب بازی ها و بسته بندی ها
  • افزایش تقاضا در صنعت خودروسازی بدلیل محصولات زیستی همچون صندلی و کابین پشت صندلی
  • افزایش تقاضا در صنعت ساخت و ساز بدلیل سبک بودن، ارزان بودن، سازگاری با محیط زیست، مقاوم بودن پروفیل ها و …

برای ثبت سفارش پروفیل های چوب پلاست خود با گروه موا در ارتباط باشید….

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.