طراحی فضای سبز

_

طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز | طراحی منظر | طراحی محوطه | طراحی بیرونی | اصول طراحی فضای سبز | مراحل طراحی فضای سبز | اجزای طراحی فضای سبز | قیمت طراحی فضای سبز

 

طراحی فضای سبز

بطور کلی طراحی ویلا و ساختمان از دو بخش طراحی داخلی و خارجی تشکیل می شود. یکی از مهم ترین اجزای دیزاین یک ساختمان طراحی لنداسکیپ و محیط بیرونی آن است. در این بخش به تعریف و قراردادن المان های فضای باز همچون آلاچیق، پرگولا، فلاورباکس ، استخر و آبنما و همچنین قرارگیری صحیح پوشش گیاهای و درختان پرداخته می شود. نکته دیگر در طراحی منظر تشخیص متریال درست با توجه به اقلیم منطقه است. بدلیل اینکه این بخش از دیزاین در خارج از ساختمان انجام می شود و بطور مستقیم تحت آب و هوای محیط قرار میگیرد، باید به دوام و پایداری متریال های استفاده شده در طراحی دقت داشت. یک محوطه سازی کامل از اصول ویژه ای تبعیت می کند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

اصول طراحی محوطه

در طراحی محوطه و فضای سبز باید یک سری اصول و استانداردها مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

وحدت: وجود وحدت در طراحی نشانه ای از تکرار و ثبات آن است. تکرار در قراردادن پوشش گیاهی و یا المان های فضای باز، باعت وحدت در طرح می شود.

تعادل: در طراحی دو نوع تعادل بصورت تقارن و غیر متقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو سمت طراحی بطور کامل یکسان هستند. درحالیکه در نامتقارن ترکیب با استفاده از اشیا مختلف، متعادل می شود.

هارمونی: این اصل به یکپارچه سازی فضای سبز کمک می کند.

رنگ: یک اصل مهم در محوطه سازی قرارگیری ترکیب رنگ ها مکمل در کنار یکدیگر است. رنگ های گرم دعوت کنندگی و رنگ های سرد به ظاهر دور کننده هستند.

گذر: گذر به معنای تغییر تدریجی است. این اصل می تواند در اندازه گیاه، شدت رنگ، شکل شاخه و برگ و اندازه مختلف المان های محوطه باز نمایان شود.

 

مراحل طراحی منظر

طراحی منظر شامل مراحل خاصی ست که بطور مختصر در این قسمت بیان می شود:

مرحله اول: بررسی مشخصات و ابعاد زمین و همچنین آنالیز شرایط اقلیمی منطقه

مرحله دوم: شناسایی نیازهای کارفرما و بررسی قوانین بالادستی

مرحله سوم: تهیه نقشه ها همراه با جزئیات منطبق با نیاز کارفرما

مرحله چهارم: برآورد هزینه منطبق بر بودجه اولیه در نظر گرفته شده و همچنین مدت زمان اجرایی پروژه

مرحله پنجم: تایید نهایی مراحل قبلی و آغاز مراحل ساخت با توجه به استانداردهای لازم

 

اجزای طراحی محوطه ویلا

بطور کلی دیزاین حیاط و فضای بیرونی ساختمان به دو جز کلی تقسیم می شود که شامل سافت اسکیپ و هارد اسکیپ می باشد:

سافت اسکیپ Softscape: این بخش شامل پوشش گیاهی و بافت زنده در طراحی می باشد. درختان، درختچه ها، گلها و گیاهان پوششی در این دسته قرار می گیرند.

هارداسکیپ Hardscape: بطور کلی این قسمت از لنداسکیپ شامل بخش غیرزنده و پوشش سخت در دیزاین می باشد. سازه های فضای سبز همچون آلاچیق، پرگولا، آبنما، مجسمه و … در این بخش قرار می گیرند. متریال هایی که در هارداسکیپ معمولا استفاده می شوند عمدتا شامل سنگ، آجر و چوب هستند.

غالبا دیزاین هایی که بر محوریت سافت اسکیپ انجام می شوند، طرح های کلاسیک و دیزاین های هارداسکیپ طرح های بروز و مدرنی هستند. در یک طراحی اصولی و جامع باید به اصل تعادل در طراحی این اجزا دقت نمود تا یک محیط دلنشین با ترکیبی از پوشش گیاهی و متریال هایی همچون چوب داشته باشیم.

نکته مهم در این قسمت، استفاده متعدد از متریال چوب در دیزاین های لنداسکیپ می باشد. در سالیان گذشته بدلیل مقاومت بالا، زیبایی و سبکی که جنس چوب دارد، در طرح های مختلف بویژه در بخش هارداسکیپ از این متریال استفاده شده است. دو متریالی که در این قسمت مورد توجه سازندگان و طراحان قرار داشته، چوب پلاست و ترمووود هستند که هرکدام دارای مزایا و ویژگی های خاص خود هستند.

 

قیمت محوطه سازی ویلا

هزینه طراحی، ساخت و اجرای محوطه های ویلا و حیاط سازی، بسته به المان های تعبیه شده، متد طراحی و متراژ کار متغییر می باشد. شما مشتریان عزیز می توانید با تماس با کارشناسان گروه مِوا، هزینه مورد نیاز برای محوطه سازی فضای خود را برآورد کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.